Dmytrenko, Mykola (2024). INFORMATION PSYCHOLOGICAL OPERATIONS AND PROBLEMS OF UKRAINIAN INFORMATION POLICY. Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian scientific journal (https://issn2391-4165.webnode.com.ua/), 02 (42)
ІНФОРМАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ
ОПЕРАЦІЇ ТА ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИИ
УДК
327.019 (477)(092)
Дмитренко, Микола, доктор політичних наук,
професор, заслужений діяч науки і техніки України, Всеукраїнська асоціація
політичних наук, заступник голови правління, ORCID:
0000-0001-5262-1210, e-mail: mdmytren@gmail.com
АНОТАЦІЯ
На сучасний етап політичних процесів
в Україні вирішальній вплив справляє війна з боку Російської Федерації. Характер та особливості ведення
російсько-української війни свідчать, що її метою є зміна самоідентифікації
населення і перетворення південно-східного регіону нашої держави на “сіру
зону”, яка залишить РФ важелі свого впливу через постійну загрозу поширення
нестабільності на всю Україну. Це війна не настільки за території, як за
світогляд, думки і душі людей.
І одним із інструментів руйнації українського суспільства стало
застосування інформаційно-психологічних операцій (далі – ІПСО). РФ не обмежується проведенням інформаційних
атак на українське населення. Через мережу російського мовлення за кордоном –
потужну систему інформаційного впливу – вона проводить інформаційні операції
для формування негативного іміджу нашої держави. Проте успіх
всякої ІПСО залежить від відносин, які формуються між державою і громадянами,
форм політичної взаємодії, що
наявні у політичних процесах та наскільки вони будуть ефективними для подолання
назрілих соціальних проблем. А критерієм ефективності влади є рівень довіри й
підтримки її дій народом або хоч би основною його частиною чи основними
соціальними групами. Коли немає такої довіри, – успіх ІПСО буде забезпечений.
Звичайно, це завдання не з
легких, оскільки різні верстви населення, різні політичні сили мають різні та
навіть протилежні інтереси, зіткнення яких може призвести в певних умовах до
соціального вибуху. І щоб цього не відбулося, влада зобов’язана навчитися
регулювати відносин між соціальними групами та суспільством, а також між
суспільством і органами влади. Доки влада не зможе завоювати довіру народу,
вона буде джерелом напруженості в суспільстві, а суспільство не матиме
імунітету від зовнішніх інформаційних впливів.
Ключові слова:
інформаційна політика, інформаційна безпека, інформаційний вплив,
інформаційно-психологічний вплив, інформаційно-психологічна операція,
інформаційне протиборство.
INFORMATION PSYCHOLOGICAL OPERATIONS AND PROBLEMS OF UKRAINIAN INFORMATION
POLICY
Dmytrenko, Mykola, Dr. hab. of Political
Sciences, Professor, Academician, Ukrainian Political Science Association,
Vise-president, Honoured Worker of Science and Technology of Ukraine,
ORCID: 0000-0001-5262-1210, e-mail:
mdmytren@gmail.com
SUMMARY
At the present stage of the
political processes of Ukraine, the war on the part of the Russian Federation
is making a decisive influence. One of the most important tools for the
destruction of Ukrainian society was the use of information and psychological
operations (hereinafter – IPO) with a view to changing the identity of the
population. The success of the IPO depends on the relations that are formed
between the state and the citizens, the forms of political interaction used and
how effective they will be in overcoming the urgent social problems. A criterion
for the effectiveness of power is the level of trust and support of its actions
by the people, or at least the main part of it or the main social groups. When
there is no such trust, the success of the IPO will be ensured. It is clear
that such confidence in political power structures in Ukraine still does not
exist, since the authorities are not at all elemental in fulfilling their
promises. More precisely, there is no mutual trust, and there is a lack of
acceptance between the people and political elites. And this is one of the key
issues of Ukrainian political reality.
In addition, political power
in Ukraine at all levels underestimates and may not understand the need to
create an optimally favorable social environment for its functioning in the current
conditions. Of course, this task is not easy, since different segments of the
population, different political forces have different and even opposing
interests, whose collision may lead in certain conditions to a social
explosion. And to prevent this, the authorities must learn how to regulate
relations between social groups and society, as well as between society and
government. Unless the authorities can gain the trust of the people, it will be
a source of tension in society, and society will not have immunity from
external information influences.
Key words: information political,
information security, information influence, informational psychological
influence, information-psychological operation, information confrontation.
Постановка проблеми в загальному вигляді. Росія намагалась раніше і прагне нині нав’язати та поширити свої
ідеї, ідеологію та менталітет як на українській, так і на світовій арені. В
України нині йде війна за політичну свідомість українців, яка живиться конфліктами
ідентичностей, а також культурних цінностей української та російської націй. З
огляду на це особливої актуальності набувають проблеми осмислення інформаційної
безпеки, аналізу й оцінки інформаційного протиборства та практичного
впровадження ефективних інформаційно-політичних заходів для доведення до
світової спільноти правди про агресивну сутність політики РФ, розвінчання міфів
“Руського мира”, а також захисту населення від інформаційно-психологічних
впливів та маніпуляцій.
Аналіз досліджень і публікацій. Інтерес до проблеми
сучасних інформаційних війни, методів, форм та засобів їх ведення проявляє
багато українських вчених і дослідників, Цими проблемами переймаються, зокрема :
В. Андрущенко, О. Бабкіна, К. Ващенко, В. Горбатенко, О. Литвиненко,
О. Власюк, Г. Почепцов, В. Бебик, Л. Смола та багато
інших. З іноземних дослідників можна виділити, таких вчених, як:
Е. Аронсон, К. Боулдінг, Д. Белл, О. Тоффлер,
Х. Веріан, А. Зобнин, К. Малапарте, Ю. Хабермас, І. Масуда,
М. Кастельс тощо, які досліджували концепції інформаційної війни, інформаційне
суспільство в соціальному вимірі та політичні процеси інформаційного
суспільства.
Мета статті ––
аналіз підходів до проведення інформаційно-психологічних впливів у частині інформаційно-психологічних
операцій для вироблення пропозицій щодо підвищення ефективності їхнього
проведення в умовах війни.
Виклад
основного матеріалу. Після здобуття Україною
незалежності українське суспільство активно піддавалося інформаційним атакам
РФ, які згодом переросли у збройний конфлікт,
а потім у повномасштабну війну, що супроводжується потужною
складовою інформаційно-психологічного забезпечення. Передумови війни були
закладені ще задовго до того, як українська влада та суспільство усвідомили
пов’язані із цим загрози. Наприклад, упродовж 2000-х р. Росія активно вербувала
співробітників українських силових відомств, які відіграли важливу роль у
сприянні анексії Криму та дестабілізації ситуації на Донбасі. Зрозуміло, що цілеспрямований російський інформаційний вплив розхитував
українське суспільство. Проте в Україні до початку російської агресії не було
ефективного опору такому інформаційному засиллю, ігнорувалися й проблеми
захисту населення від інформаційно-психологічних деструкцій. Крім того, за роки
незалежності так і не сформувалися та не були задіяні превентивні заходи щодо
убезпечення інформаційного простору від негативних російських впливів, особливо
в таких уразливих регіонах, як Крим, Луганськ, Донецьк.
Інформаційна війна передує бойовим діям і завжди починається задовго до їх початку. І триває ще певний час після їх завершення. Вона ведеться зазвичай проти цивільного населення, яке не може надати адекватної відповіді. У цьому сенсі консолідація масової свідомості особливо важлива, адже утвердження української державності, зрештою, визначається її сприйняттям не лише як суспільно-політичної, а й індивідуально-групової цінності, життєвої цінності людського загалу.
Звичайно, розв’язання вказаної проблеми з її універсалізмом і різноманітністю чинників потребує комплексного підходу. Це, передусім, передбачає переосмислення соціально-політичних, економічних, психологічних та духовних процесів у суспільстві. Серед напрямів розвитку державності, які можуть сприяти соціальній стабілізації, слід насамперед виокремити формування громадянського, правового, демократичного суспільства з його соціальними інститутами, нормами та цінностями.
Ця війна поєднує військові,
інформаційні, терористичні та інші агресивні дії, скоординовані з єдиного
центру, і включає 3 стадії:
‑ розхитування ситуації,
і через кризу інспірування внутрішньодержавного конфлікту в країні-жертві;
‑ деградація, розорення
і розпад країни з перетворенням її в так звану “недієздатну” державу;
‑ зміна політичної влади
на цілком підконтрольну агресору [7].
Керівництво системою покладено на заступника голови адміністрації РФ
Сергія Кирієнка,
давнього приятеля президента.
– дискредитація військово-політичного керівництва України,
– розкол еліт,
– зневіра в лавах ЗСУ,
– дезорієнтація населення України [8]
– інформаційно-психологічне середовище
суспільства, яке є частиною інформаційного середовища світової спільноти і
пов’язане з використанням інформації, інформаційних ресурсів, інформаційної
інфраструктури;
– інформаційні ресурси (духовні, культурні,
історичні, національні цінності, традиції тощо);
– система формування суспільної свідомості
(світогляд, політичні погляди, духовні цінності);
– система
формування громадської думки;
– система ухвалення політичних рішень;
– психіка і поведінка людини [9].
– застосування
різних форм і методів бойових дій, особливо нетрадиційних;
– поєднання
воєнних дій, які відповідають правилам воєнної науки, з партизанськими і
терористичними діями;
– широке
використання кримінальних (іррегулярних) формувань;
– вибірковість
об’єктів ураження;
– зростання
ролі дистанційних боїв, під час яких застосовують високоточні засоби
радіокерування;
– завдавання
точних ударів по основних об’єктах;
– поєднання
потужного вогнепального ураження, політично-дипломатичного,
інформаційно-психологічного та економічного впливу [10].
– недостатньо чітка побудова національної стратегії
забезпечення інформаційно-психологічної безпеки;
– застарілі підходи до реалізації державної
інформаційної політики та недостатня оцінка можливостей нових медіа в інтересах
національної безпеки;
– відсутність у державному секторі фахівців,
здатних працювати в новій візуальній системі, ефективно й оперативно протидіяти
зовнішнім інформаційним атакам у мережі.
– РНБО України, який здійснює координацію
діяльності органів виконавчої влади щодо забезпечення національної безпеки в
інформаційній сфері з використанням спроможностей Центру протидії дезінформації
(ЦПД)? Не зрозуміло тільки яким чином ЦПД може координувати цілком таємні
спеціальні інформаційні операції МОУ, СБУ, СЗРУ тощо;
– Кабінет Міністрів
України забезпечує формування та реалізацію державної політики в інформаційній
сфері, зокрема затверджує плани заходів з реалізації Стратегії, разом з МЗС
сприяє формуванню позитивного іміджу України в інформаційних ресурсах іноземних
держав. Але ж у цьому спектрі активно працюють СЗРУ, ГУР МО, СБУ і мало
ймовірно, що вони будуть розкривати свої цілком таємні чи особливої важливості
плани спеціальних заходів навіть перед Кабміном;
– Служба безпеки
України здійснює спеціальними методами і способами протидію проведенню проти
України спеціальних інформаційних операцій;
– Розвідувальні
органи України мають здійснювати виявлення та протидію зовнішнім інформаційним
загрозам у сфері безпеки та оборони України;
– Національна рада
України з питань телебачення і радіомовлення бере участь у забезпеченні захисту
українського інформаційного простору від пропагандистської аудіовізуальної
продукції…[14]
У країні створено чітку систему підготовки кадрів
для ведення інформаційно-психологічної війни. У рамках цієї системи передбачено
існування “функціональної сфери” (FA) та проведення “психологічних операцій і
робіт з цивільним населенням” FA 39. Для проходження військової служби
офіцерським складом (Officer Personnel Management System, OPMS). Також діють
системи перепідготовки та підвищення кваліфікації, заохочується навчання
офіцерів у магістратурі (докторантурі) [17].
Висновок. Виявлення й аналіз загроз інформаційній безпеці України, вироблення і
вживання заходів, необхідних для адекватної відповіді на них, повинні
розглядатися як найважливіші пріоритети національної безпеки. Ефективно
протистояти інформаційним загрозам у сучасних умовах може лише добре організована
державна система забезпечення інформаційної безпеки, що повинна здійснюватися
за повної взаємодії всіх державних органів, недержавних структур і громадян.
– повинна бути створена
ефективна багаторівнева державна система забезпечення
інформаційної безпеки, у якій будуть діяти єдині правові норми і механізми
захисту інформаційних ресурсів, інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури
й інформаційних прав громадян, здійснюватися ефективна координація діяльності
органів державної влади й управління;
– варто розробити
механізм узгодження діяльності органів державної і місцевої влади в галузі
забезпечення інформаційної безпеки;
– бажано
активізувати діяльність із формування державної політики в галузі забезпечення
інформаційної безпеки регіонів, створенню необхідних для реалізації цієї
політики організаційних структур і нормативно-правової бази [15].
Також Україна
повинна долучатись і брати активну участь у розробці і прийнятті міжнародних рішень,
спрямованих на розвиток системи міжнародної взаємодії органів державної влади,
що здійснюють діяльність у сфері інформаційної безпеки, зокрема в роботі буро
Групи з українських комунікацій у Варшаві.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ:
1. Johnson L.S. A Major Intelligence
Challenge. Toward a Functional Model of Information Warfare. URL: http://www.odci.gov/csi/studies/97unclas/warfare.html.
2.
U. S.
Army Special Operations Command. URL: http://users.aol.com/armysof1/PSYOPS.html.
3.
Картунов О. В. Інформаційне суспільство: аналіз політичних аспектів зарубіжних
концепцій: монографія / О. В. Картунов, О. О. Маруховський; за заг. ред. О. В.
Картунова; Ун-т економіки та права “КРОК”. Київ : Ун-т економіки та права
“КРОК”, 2012. 343 с
4. Богданова И. Экология информации при переходе к
информационному обществу / И. Богданова. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ellib/crimea/conf_2007/text/bogdanova_i.pdf.
5. Дмитренко М. Формування політичної культури
суспільства в трансформаційний період: монографія. / М. Дмитренко. Київ : 2006.
192с.
6. Аналітична доповідь Національного інституту
стратегічних досліджень до позачергового Послання Президента України до
Верховної Ради України “Про внутрішнє та зовнішнє становище України у сфері
національної безпеки”. Київ : НІСД, 2014. 148 с.
7. Парубій А. Війна Росії проти України і світу
[Електронний ресурс] / А. Парубій. URL: www.pravda.com.ua/articles.
8. Kонфлікт Зеленського і Залужного: хто за цим
стоїть. URL: https://tsn.ua/exclusive/stnsacia-pro-zelenskogo-i-zaluzhnogo-hto-i-yak-vodiv-ukrayinciv-ta-svit-za-nosa.
9. Панарин И. Н. Информационно-психологическое
обеспечение безопасности России : автореф. дис. ... д-ра. полит. наук / И.
Панарин. М., 1997. 20 с.
10. Пашковский П. Постсоветское пространство в
современных российских международно-политических концепциях / П. Пашковский //
Международные отношения: избр. материалы X Междунар. науч. конф. «Лазаревские
чтения». Севастополь , 2013. Вып. XIII (IV). С. 17– 24.
11. Указ Президента України від 25 лютого 2017 року №
47/2017 “Про Доктрину інформаційної безпеки України”. URL: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=689&page=1.
12. Указ Президента України від 28 квітня 2014 року №
449/2014 “Про заходи щодо вдосконалення формування та реалізації державної політики
у сфері інформаційної безпеки України”. URL: https://www.president.gov.ua/documents/17588.htm .
13. Указ Президента
України від 26 травня 2015 pоку: № 287/2015 “Про стратегію національної безпеки
України”. URL:
https://www,president.gov.ua/documtnts/2872015-19070
14. Указ Президента
України від 28 грудня 2021 року № 685/2021 “Про стратегію інформаційної безпеки
України”. URL: https://www,president.gov.ua/documtnts/6852021-41069
15. США та Польща
запустили Групу з українських комунікацій –для протидії дезінформації РФ. Радіо
Свобода 11 червня 2024 р. URL: htth://www.radiosvoboda/org/a/ntws-ssha-ta-holshcha-grupa-z-ukrajinskyh-komunikacij/32987087html
16. Дмитренко М.
Спеціальні інформаційні впливи / М. Дмитренко // Зб. наук. пр. Ін-ту Служби
зовнішньої розвідки України. Київ, 2014. Вип. 8. С. 156–167.
17. Дмитренко М.
Спеціальні заходи впливу як механізм протистояння зовнішньополітичним впливам в
інформаційних війнах /М. Дмитренко // Зб. наук. пр. Ін-ту Служби зовнішньої
розвідки України. Київ, 2016. Вип. 12. С. 21–37.
18. Бондаренко
В. Інформаційні впливи та інформаційні операції / В. Бондаренко, О. Литвиненко.
К: Стратегічна панорама. 1999. № 4. С. 134–139.
RTFERENCES:
1. Johnson L.S. A Major Intelligence
Challenge. Toward a Functional Model of Information Warfare. URL: http://www.odci.gov/csi/studies/97unclas/warfare.html.
2.
U. S.
Army Special Operations Command. URL: http://users.aol.com/armysof1/PSYOPS.html.
3.
Kartunov, О. Informacijne
suspilstvo: analiz politychnyh aspektiv zarubiznyh koncepcij:
монографія / О. Kartunov, О. Maruhovskyj; za zag. red. О. Каrtunova; Universytet “KROK”. Kyiv : Vy-vo Universytetu “KROK”, 2012. 343 с
4. Bogdanova, I. Ekologia inforvacii pry perehodi do informacijnogo suspilstva. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ellib/crimea/conf_2007/text/bogdanova_i.pdf.
5. Dmytrenko, M. Formyvannia politychnoji
kultury suspilstva v transformacijnyj period: monografia. / М. Dmytrenko. Kyiv : 2006. 192 с.
6. Analitychna dopovid NISD do Poslannia Prtzydenta Ukrajiny do Verhovnoji Rady Ukrajiny “Pro vnutrishne ta zovnishne stanovyshche Ukrajiny u sferi nacionalnoji bezpeky”. – Kyiv : NISD, 2014. 148 с.
7. Parubij, А. Vijna Rosii proty Ukrajiny i svitu. URL: www.pravda.com.ua/articles.
8. Konflikt Zelenskogo I Zaluznogo: hto za cym stojit: https://tsn.ua/exclusive/stnsacia-pro-zelenskogo-i-zaluzhnogo-hto-i-yak-vodiv-ukrayinciv-ta-svit-za-nosa.
9. Panarin, I. Informacionno-psihologicheskoe obespechenie bezopasnosti rosii: avtoref. dis. ... d-ra. Polit nauk : / I Panarin. М., 1997. 20 с.
10. Pashkovckij, P. Postsovetskoe prostranstvo v sovremennyh rosijskih mezdunarodno-politicheskih koncepcijah / P. Pashkovckij // izbr. materialy X Mezdunar. nauch. konf. “Lazarevskie chtenia”. Sevastopol,
2013. Vyp. XIII (IV). С. 17– 24.
11. Ukaz Prezydenta Ukrajiny vid 25 ljutogo 2017 roku № 47/2017 “Pro Doktrynu infornacijnoi bezpeky Ukrajiny”. URL: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=689&page=1.
12. Ukaz Prezydenta Urrajiny vid 28 kvitnia 2014 roku № 449/2014 “Pro zahody shchodo formuvannia ta realizaciji polityky u sferi informacijnoi bezpeky Ukrajiny”. URL: https://www.president.gov.ua/documents/17588.html.
13. Ukaz Prezydenta Urrajiny vid 26 travnia 2015 roku № 287/2015
“Pro Strategiju nacionalnoji bezpeky Ukrajiny”. URL: https://www,president.gov.ua/documtnts/2872015-19070
14 Ukaz Prezydenta Urrajiny vid 28 grudnia 2021 roku № 685/2021 “Pro Strategiju informacijnoi bezpeky Ukrajiny”. URL: https://www,president.gov.ua/documtnts/6852021-41069.
15. SSHA I Polshcha zapustyly Grupu – dlia protygiji dezinformaciji RF. Radio Svoboda 11 chervyia 2024 r. URL: htths://www.radiosvoboda/org/a/ntws-ssha-ta-holshcha-grupa-z-ukrajinskyh-komunikacij/32987087html.
16. Dmytrenko, М. Specialni informacijnu vplyvy / М. Dmytrenko // Zb. nauk. pr. In-tu Skyzby zovnishnoji rozvidky Ukrajiny. Kuiv, 2014. Vyp 8. С. 156–167.
17 Dmytrenko, М. Specialni zahody vplyvu jak mehanizm protystojannia zovnishnopolitychnym vplyvam v informacijnyh vijnah /М. Dmytrenko // Zb. nauk. pr. In-tu Skyzby zovnishnoi rozvidky Ukrainy. Kuiv, 2016. Vyp 12. С. 21–37.
18. Bondarenko, V. Informacijni vplyvy ta informacijni
operaciji / V. Bondarenko О. Lytvynenko. Kyiv: Strftegichna
panorama, 1999. № 4.С. 134–139.
Комментарии
Отправить комментарий